W Systemie Bankowy Rejestr znajdują się przede wszystkim dane klienta. Mogą one być przetwarzane bez jego zgody nawet przez pięć lat po zamknięciu rachunku bankowego. Wśród informacji, które są przekazane do przetwarzania znajdują się między innymi: imię i nazwisko, nazwa firmy, adres, a także dane takie jak PESEL, NIP czy REGON.
Czarna lista i… Co dalej? Czyli wszystko co musisz wiedzieć o Bankowym Rejestrze Związku Banków Polskich
Czym jest Bankowy Rejestr?
gromadzone są wszelakie dane dotyczące zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców, którzy nie wywiązują się ze swoich zobowiązań wobec banków. Znajdują się w nim dane osób, które od minimum dwóch miesięcy zalegają z opłatami, których łączna kwota opiewa na co najmniej 200 złotych. W przypadku przedsiębiorców, kwota ta jest wyższa i wynosi minimum 500 złotych.
-
Co znajduje się w Bankowym Rejestrze?
-
Wpis na czarnej liście – co oznacza?
Zdarza się, że dana osoba prywatna bądź firma otrzymuje negatywny wpis w Bankowym Rejestrze Związku Banków Polskich. Co to oznacza i jakie ma konsekwencje? Bankowy Rejestr to baza, którą banki sprawdzają w pierwszej kolejności po złożeniu wniosku o kredyt. Jeśli w bazach widnieją w informacje o zaległościach w spłacie poprzednich zobowiązań, potencjalny kredytobiorca może spotkać się z odmową. Także spłata zobowiązania, które spowodowało znalezienie się na czarnej liście nie jest równoznaczne z wykreśleniem z bazy Bankowego Rejestru. W dużej mierze zależy to od woli banku, który wpisał dane do sytemu. Tam z kolei mogą być przechowywane przez pięć lat od daty w której zobowiązanie zostało spłacone.